Toimintafilosofia ja pedagogiikka

Karhuryhmä – arvoista rakentunut, käytännössä koeteltu

Karhuryhmän päiväkodit on Atte Tarrin ja Joonas Rinta-Harrin vuonna 2018 perustama luonto- ja retkipainotteinen varhaiskasvatuskonsepti.

Toimintamme perustuu vahvaan yhteiseen arvopohjaan, jossa lapsilähtöisyys, kestävä elämäntapa ja luonnossa oppiminen ovat keskiössä.

Arkemme on muotoutunut vuosien aikana kentällä tehdystä työstä – kuuntelemalla, oppimalla ja kehittämällä yhdessä lasten, perheiden ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa.

Meitä yhdistää kokemus ja sitoutuminen siihen, mikä on olennaista: läsnä oleva kasvatus, luonto kasvualustana ja yhteisö tukena.

Aloitimme kahdestaan, kymmenen lapsen kanssa, hypäten suoraan omillemme.
Siitä alkoi matka, jossa keskiöön kirjoitettiin rohkeus, vastuu ja usko siihen, että laadukas varhaiskasvatus syntyy arjessa – ei byrokratian reunoilla.

Tänään Karhuryhmällä on neljä päiväkotia ja lähes 40 varhaiskasvatuksen ammattilaista.

Mutta perusta ei ole muuttunut – se on vain vahvistunut.
Tapa tehdä on kirkastunut, mutta ydin on sama: jokainen lapsi, jokainen hetki ja jokainen kohtaaminen lasketaan yhä yksitellen.


Retkeily ja oppimisympäristöt

Luonto ei ole meillä teema – se on toimintaympäristö.
Retkeilemme säännöllisesti metsiin, puistoihin, luontopoluille ja kaupunkiympäristöihin. Ulkona oppiminen tukee motorisia ja kognitiivisia taitoja, vahvistaa havaintokykyä ja tekee arjesta monipuolista.

Ympäristökasvatus

Luontosuhde ei synny puhumalla – se syntyy kokemalla.
Siksi ympäristökasvatus on meillä osa kaikkea tekemistä: tutkimme, ihmettelemme ja huolehdimme. Kestävän elämäntavan siemen kylvetään pienistä teoista, kuten kompostoinnista, kierrätyksestä ja läsnäolosta.

Lapsi yksilönä

Jokainen lapsi on arvokas juuri sellaisena kuin on.
Aikuisten tehtävä on nähdä, kuulla ja tukea. Me rakennamme ilmapiiriä, jossa lapsi saa kasvaa itseensä ja oppii, että hänen ajatuksillaan on merkitystä.

Vaikuttaminen ja osallisuus

Lapset osallistuvat siihen, mitä tehdään ja mihin mennään.
Ideat retkistä, leikeistä ja projekteista syntyvät usein lapsilta. Aikuiset kuuntelevat, kyselevät ja mahdollistavat. Kun lapsi kokee tulevansa kuulluksi, syntyy aitoa osallisuutta.

Yhdessä tekeminen ja vertaisoppiminen

Lapsilta lapsille – ja takaisin.
Yhteiset kokemukset ja jaetut ideat luovat merkityksiä, joihin on helppo tarttua. Vertaisoppiminen, leikki ja ryhmän vuorovaikutus rakentavat pohjan turvalliselle ja toimivalle yhteisölle.

Sukupolvien kohtaaminen ja erilaisuuden ymmärtäminen

Teemme säännöllistä yhteistyötä ikäihmisten kanssa – arkisia kohtaamisia, vierailuja ja yhteisiä hetkiä. Samalla toimimme tiiviissä yhteistyössä Kiipulan kanssa, jossa erityisyys, monimuotoisuus ja yksilöllisyys ovat osa arkea. Näissä kohtaamisissa opitaan paitsi toisista, myös itsestä.

🌍 Miksi juuri näin?

Kasvatamme lapsia maailmaan, joka muuttuu nopeammin kuin koskaan aiemmin.
Ilmasto, teknologia ja työelämä kulkevat sellaista vauhtia, että perässä pysyminen on aikuisillekin vaikeaa – saati lapsille, jotka vasta hakevat askelmerkkejä kohti elämää.

Samalla arkea täyttävät erilaiset virikkeet, ruudut ja odotukset. Informaatiotulva kuormittaa jo ennen koulua. Siksi kasvun ei pidä olla kilpajuoksua. Se tarvitsee rytmiä, rauhaa ja tilaa, jossa saa kokeilla, erehtyä ja hengähtää.

Luonto tarjoaa palautumista ja omatahtisuutta. Leikki synnyttää oivalluksia ja yhteistyötä. Yhteisö antaa kokemuksen siitä, että on hyväksytty ja tarpeellinen – juuri sellaisena kuin on.

Me emme tarjoa valmiita vastauksia tulevaisuuteen. Mutta me rakennamme arkea, jossa lapsi voi kasvaa taitavaksi, joustavaksi ja toiveikkaaksi ihmiseksi.

Kun ympäristö tukee kasvua, lapsi kyllä löytää oman suunnan.